Iniciatíva č. 10
Preskúmanie smernice o audiovizuálnych mediálnych službách
Návrh smernice, ktorou sa mení smernica 2010/13/EÚ o koordinácii niektorých ustanovení upravených zákonom, iným právnym predpisom alebo správnym opatrením v členských štátoch týkajúcich sa poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb s ohľadom na meniace sa podmienky na trhu - zverejnené 25.5.2016
SK verzia (472 kB)
EN verzia (391 kB)
Komisia uskutočnila hodnotenie smernice o audiovizuálnych mediálnych službách z roku 2010 a na jeho základe navrhla:
- zodpovedné platformy na uverejňovanie videa: platformy, ktoré ponúkajú veľké množstvá videozáznamov zaradených do kategórií, budú povinné chrániť maloletých pred škodlivým obsahom (napr. pornografiou či násilím), ako aj chrániť všetkých občanov pred obsahom, ktorý podnecuje k nenávisti. Podrobné opatrenia zahŕňajú nástroje, prostredníctvom ktorých môžu používatelia nahlásiť a označiť škodlivý obsah, a systémy na overovanie veku či systémy rodičovskej kontroly. Aby sa zabezpečilo, že opatrenia budú trvalé a účinné, Komisia vyzve všetky platformy na uverejňovanie videí na spoluprácu v rámci Aliancie na lepšiu ochranu maloletých v online prostredí s cieľom vypracovať kódex správania pre príslušné odvetvie. Namiesto toho, aby sa obmedzovali na jednoduchú samoreguláciu, budú mať vnútroštátne regulačné orgány v audiovizuálnej oblasti právomoc presadzovať pravidlá, čo v závislosti od vnútroštátnych právnych predpisov môže viesť tiež k pokutám.
- Posilnenie úlohy regulačných orgánov v audiovizuálnej oblasti: smernicou sa teraz zabezpečí, aby regulačné orgány boli úplne nezávislé od vlády a audiovizuálneho priemyslu a mohli tak čo najlepšie zohrávať svoju úlohu: zabezpečovať, aby audiovizuálne médiá pôsobili v záujme divákov. Úloha Skupiny európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA), ktorá sa skladá zo všetkých 28 národných regulačných orgánov v audiovizuálnej oblasti, bude stanovená v právnych predpisoch EÚ. ERGA posúdi koregulačné kódexy správania a poskytne Európskej komisii svoje stanovisko.
- Viac európskej kreativity: v súčasnosti európski prevádzkovatelia televízneho vysielania investujú približne 20 % svojich príjmov do pôvodného obsahu a poskytovatelia videoobsahu na požiadanie menej ako 1 %. Komisia chce, aby prevádzkovatelia televízneho vysielania aj naďalej venovali aspoň polovicu vysielacieho času európskym dielam a zaviaže poskytovateľov videoobsahu na požiadanie, aby vo svojich katalógoch zabezpečili aspoň 20 % podiel európskeho obsahu. V návrhu sa takisto objasňuje, že členské štáty majú možnosť požiadať mediálne služby poskytované na požiadanie dostupné v ich krajine, aby finančne prispievali na európske diela.
-Väčšia flexibilita pre prevádzkovateľov televízneho vysielania: Diváci, ktorých obťažuje príliš veľa televíznej reklamy, môžu dnes sledovať vysielanie na internete bez reklamy, čo pred desiatymi rokmi nebolo možné. Na to a na iné nové skutočnosti reagujú revidované pravidlá pre audiovizuálnu oblasť. Revidovaná smernica poskytuje vysielateľom väčšiu pružnosť, pokiaľ ide o to, kedy možno reklamy zobrazovať – celkový limit 20 % vysielacieho času medzi 7. a 23. hodinou sa zachoval, ale namiesto súčasných 12 minút za hodinu sa vysielatelia môžu slobodnejšie rozhodnúť, kedy cez deň reklamy zaradia. Vysielatelia a poskytovatelia služieb na požiadanie budú mať väčšiu voľnosť pri umiestňovaní výrobkov do programov a sponzorstve, ale aj naďalej budú o tom musieť informovať divákov.
Očakáva sa, že tieto rozličné opatrenia budú mať pozitívny hospodársky dosah na poskytovateľov mediálnych služieb – najmä prevádzkovateľov televízneho vysielania - a zvýšia ich schopnosť investovať do audiovizuálneho obsahu. Toto je pre konkurencieschopnosť audiovizuálneho odvetvia EÚ dôležité.
Rada: Rada pre vzdelávanie, mládež, kultúru a šport (EYCS)
Gestor na národnej úrovni: MK SR